Эцэг эхчүүдийн сэтгэлийг догдлуулж байгаа нэг зүйл бол хүүхдийнх нь хөгжил насандаа тохирч байгаа эсэх, үүнийг яаж мэдэх вэ? гэдэг асуудал юм. Хүүхэд болгон янз бүр байдаг. Хүүхдийн оюун ухааны хөгжил бас л янз бүрээр илэрдэг болохоор түүнийг яг ийм гээд хэмжээд гаргаад тавих ерөнхий жор өгөх юм байхгүй. Мэдлэг чадварын тоо хэмжээ дангаараа хөгжлийн үзүүлэлт болж чадахгүй. Мэдлэг нь дангаараа бол тийм ч гол зүйл биш. Харин хүүхэд аль нэг зорилтыг шийдвэрлэх үед тэр мэдлэгээ ашиглаж, хэрэглэж чадаж байгаа эсэх нь гол юм. Шүлэг үлгэр ойлгох төвшин, утга санаа, үйл явдлын дарааллыг гажуудлалгүй агуулгыг бие дааж ярих чадвар нь эхийг цээжилж тогтоохоос үлэмж чухал. Үүнтэй нэг адил тоо бол ямарваа үзэгдлийн тоон илэрхийлэл гэдгийг ойлгох , арифметикийн энгийн бодлого бодох, ялангуяа өөрөө бие даан бодлого зохиох чадварыг эзэмших (тавын дотор ч бай ) нь тоолж чадахаас л илүү чухал юм шүү . Гэтэл тийм үзүүлэлтүүд ч нилээд тодорхой биш, юу гэвэл шалгаж үзэхийн тулд ямар үлгэр сонгож авав, хүүхдийг тоотой эхлээд хэрхэн яаж танилцуулав гэдэгээс л бүх юм хамаарна. Сургуулийн өмнөх насны хүүхдийн сониуч зан, оюун ухааны идэвхжлийн хэр хэмжээ бол түүний оюун ухааны хөгжлийн нэг чухал үзүүлэлт байдаг. Хэмжээг нь тогтооход тийм ч хялбар биш. Олон юм асууж шалгаадгаар нь сониуч зан ихтэй юм байж гэж дүгнэх аргагүй. Тэдний асууж байгаа асуулт болгон адилгүй. Хүүхэд ямар нэг зүйлийн тухай үнэхээр сонирхсондоо биш, зүгээр л насанд хүрэгсдийн анхаарлыг татаж тэдэнтэй харилцахын тулд асуулт асуудаг. Хүүхдийн өөрөө эргэцүүлэн бодож байгаа үед илрэх оюун ухааны идэвхжлийн илрэлийн хувьд бол зарим хүүхэд ямар ч бодолгүй чалчидаг байхад, зарим нь хүрээлэн буй үзэгдлийн талаар өөрийн таамаглалыг буй болгох , түүний өөрийн мэдэх зүйлийн жишээгээр тунгаан бодох гэж үнэхээр эрмэлздэгийг бас ялган салгаж үзэх хэрэгтэй. Хэрэв хүүхдийн бодол энэ нөхцөлд үндэсгүй буруу дүгнэлтэд хүргэх явдал цөөнгүй байлаа ч гэсэн энэ бол ямар ч хор уршаггүй юм. Учир нь хүүхдийн мэдэх зүйл хавьгүй бага , тэд чөлөөтэй зөгнөн сэтгэх нь хавьгүй их юм. Хүүхэд тоглож байж үед түүний санаа хичнээн баялаг , олон янз байдаг, тэд хүрээлэн буй орчныхоо амьдралаас олж авсан сэтгэгдлийг хэр зэрэг хялбархан тусгаж байна уу, тоглоом болон бусад юмсыг яаж ашиглаж байгаа эсэхийг нь эцэг эхчүүд минь сайн ажиглаарай. Хүүхдийн оюун ухаан сайн хөгжиж байвал тоглоомын өргөн цэлгэр сэдэв бодож олох ба тоглохдоо зөвхөн тоглоомоо хэрэглээд зогсохгүй өөр янз бүрийн зүйлийг тоглоом болгон дуртай ашиглдаг. Хүүхэд алив юмсыг багтаамжийн хэлбэр, тэдгээрийн хэмжигдэхүүний харьцааг гаргадаггүй. Зурсан зургаа будахад хүүхэд өөртөө л илүү сайхан санагдсан өнгийг хэрэглэхээс биш , жинхэнэ байвал зохих өнгийг гаргахгүй өөрийнхөөрөө байдаг. Хүүхдийн зурсан зурагт утгыг илэрхийлэх өөрийн өвөрмөц хэрэглүүр байдаг бөгөөд ялангуяа хүүхэд зургаа зурсан хойно нь биш, яг зурж байх үед нь явцыг нь ажиглавал таны хүүхэд чинь ертөнцийг хэрхэн өөрийнхөөрөө тусгаж байгаа талаар нь их зүйлийг та хүүхдээсээ мэдэж болно.
Familyandpeople.mn